Мови

 

«В умовах пандемії відчуваємо, наскільки крик Землі стає гучнішим», - Блаженніший Святослав під час 13-го Екуменічного соціального тижня

2020-10-09 09:15

Учасники семінару, представники духовенства та богослови різних конфесій, роздумували про турботу над сотворінням, екобогословія та християнську компетенцію. Дискутували і про роль Церкви у плеканні цілісної екології: від екологічної керигми до екологічної дияконії.

Модерували семінар Тарас Курилець, відповідальний секретар УХАТ, та о. д-р Олег Кіндій, богослов, директор ГО «Центр екобогослов’я та сталого розвитку».

Захід розпочали з молитви, яку провадив Глава УГКЦ Блаженніший Святослав Шевчук. «Для мене це велика приємність бути з вами, хоча у віртуальний спосіб, щоб засвідчити, що питання екології – це завдання кожного. Чи віруючий, чи ні, просто не може сказати, що питання бережного ставлення до довкілля не є моєю особистою справою. В умовах пандемії відчуваємо, наскільки крик Землі стає гучнішим, тому, як каже Христос: «Хто має вуха, нехай слухає».

Папа Франциск у енцикліці «Laudato si» каже, що життя – це мистецтво зустрічатися. Без зустрічі з іншою людиною людина не може існувати. Ми наново вчимося бути разом в нових обставинах. Кожна зустріч повинна будувати культуру, бо культура – це те, що проникає в життя людей, заторкає їхні глибокі переконання. Я б хотів, щоб дискусія посприяла, щоб ми заснували нову екологічну культуру. Папа вкінці говорить, щоб ми нашими зустрічами започатковували певні процеси. Я б хотів, щоб ми започаткували певні процеси співпраці, зустрічі, діалогу, будівництва нової культури, яка допоможе людині в сучасній культурі перейнятися ідеєю інтегральної екології, сталого розвитку. Тоді я буду вважати, що ми хоча б трошки зробимо крок вперед, щоб досягнути поставлених цілей. Бажаю плідної богословської рефлексії», - привітав учасників Блаженніший Святослав Шевчук.

Радник Вселенського Патріарха з екологічних питань о. д-р Джон Хрисавгіс зачитав послання Патріарха Варфоломія стосовно 13-го Екуменічного соціального тижня. «Цьогорічна різнобарвна програма присвячена екології, прекрасному дару творіння. Захід об’єднує видатних промовців. Ми завжди раді дізнатися про спільну роботу Церков, коли йдеться про візію переміни світу на благо всіх людей», - вважає Патріарх Варфоломій.

О. д-р Джон Хрисавгіс також нагадав, що ми знову фіксуємо той факт, що ведемо егоїстичне життя, ігноруємо обмежені ресурси природи. Він подав 3 шляхи виходу з екологічної кризи: іконічне бачення природи, Літургія природи, аскеза. «Цілий світ є іконою, це двері, які відчиняють нам реальність. Те, що ікона робить з матерією, Літургія робить із часом. Ми вже не є пілігримами землі, ми стали туристами. Аскетичний спосіб – це спосіб звільнення. Ціль аскетизму у поміркованості. Без аскетизму жоден з нас не може стати автентичною людиною», - зазначив богослов.

«Життя людини є просто даром від Бога. Почути крик творіння є також катехизмом. Цим запрошенням папа Франциск закликає нас зі співчуттям поставитись до кризи. Важливість людської особи неможливо применшити у світлі кризи.

Людина впливає не лише на фізичне середовище, а і на взаємозалежності стосунків цього середовища. Бог сотворив природу і людину у природному середовищі. Це не сталося випадково, хромосоми наші були задумані з Божої любові. Людина має повноту всього творіння і відрізняється від решти творіння тим, що створена на подобу Божу, тому може вправлятися у своєму домінуванні над усім творінням. У Книзі Буття, коли Бог представляв Адама, Бог довірив людині співгосподарювання над творінням.

Обов’язком людини є опікуватися Божим садом. Людина не покликана царювати в сенсі зловживання. Людина не є саморефлексивним царем творіння. Людина носить в собі Божий подих.

Папа Франциск у енцикліці часто говорить про «Євангеліє творіння», «Євангеліє надії», щоб переосмислити наші стосунки зі світом, який нам довірений в акті творіння. Божа любов є в центрі людського серця, коли вона прославляє творіння. Наше покликання є відновлювати той стосунок між людиною і Богом, який був від початку задуманий.

Якщо нам треба думати про зміни екології, нам потрібна нова форма мислення, нова мудрість, нова наука. Ми не можемо трактувати цю кризу як питання певної субкультури. Ми повинні розуміти, що це питання є дуже центральним, магістральним», - зазначив Кардинал Пітер Тарксон, префект Дикастерії служіння цілісному людському розвиткові, Ватикан.

Про знаки часу висловився німецький католицький богослов і професор соціально-суспільної етики в Університеті Людвіга-Максиміліана в Мюнхені д-р Маркус Фогт. «Історія вважається діалогом між Богом і Церквою у той час, як Церква здійснює свою подорож крізь час. Знаки часу показують, як Дух діє в історії. Намагаючись інтерпретувати знаки часу, Церква обирає стратегію. Знаки не є історичною реальністю, а Божим кайросом.

Знаки часу свідчать про зміни, які насуваються. Вони стосуються кризисів, які роблять нагальним прийняття людиною певних рішень, пропонують свободу, в якій люди можуть позбутися рамок.

Сама по собі екологічна криза не є знаком часу, поки Церква і суспільство не засвідчать Бога в цій кризі… Екологічна криза є однією з проявів Одкровення в наш час», - доповів д-р Маркус Фогт.

Про глобальне екологічне навернення і діяльність Бюро з питань екології Української Греко-Католицької Церкви говорив д-р Володимир Шеремета. «Особлива компетенція належить Церкві, яка має сприяти наверненню. Часто бракує системного підходу в екологічному служінні Церкви», - зазначив голова Бюро з питань екології Української греко-католицької церкви.

Зі завершальним словом звернувся до учасників президент Інституту екуменічних студій о. Іван Дацько. «Екуменізм – це шукання Бога, шукання Христа. Адже Христос лишив нам заповіт «…щоб усі були одно». Церква, на жаль, розірвала хітон своєї єдності. Сьогодні ми є свідками єднання, яке, дай Боже, закінчиться сопристям Церков. Наш семінар УХАТ є предтечею цього. Цей Екуменічний соціальний тиждень ми присвятили енцикліці «Laudato Si», - завершив отець Іван Дацько і подякував усім учасникам Форуму.

Довідка

Українське християнське академічне товариство (УХАТ) було засноване в 2005 році Інститутом екуменічних студій Українського Католицького Університету (м. Львів) та Центром європейських гуманітарних досліджень НаУКМА (м. Київ). Українське християнське академічне товариство є відкритим для науковців усіх представлених в Україні християнських традицій. Товариство покликане до роздумів над призначенням Київської Церкви. Самобутність Київської Церкви полягає у збереженні живої традиції, незважаючи на болісні історичні обставини та на конфесійні поділи модерної епохи.

Членство у Товаристві є відкритим для всіх людей доброї волі, які мають академічний рівень та публікації, активно заангажовані в церковне життя конфесії, до якої вони належать.

Онлайн-форум “13-й Екуменічний соціальний тиждень” на тему “Почути крик землі: інтегральна екологія в дії” триватиме до 10 жовтня. Програма тут

Додамо, що Форум «13-й Екуменічний соціальний тиждень» організовано у партнерстві із Фондом Конрада Аденауера в Україні та за сприяння Львівської міської ради.

Марта Плішило

Пресцентр 13-го Екуменічного соціального тижня