Мови

 

Патріарх Кирило відповідальний за смерті на Донбасі - французький історик

2018-05-01 11:45

Українська православна церква Московського патріархату мало відома у світі, бо її плутають із РПЦ. У неї немає автокефалії, а значить і свого обличчя, говорить в інтерв'ю французський історик Антуан Аржаковський.

 

- Я написав складну історію православної церкви та про "православність" у різних сенсах, - каже Антуан Аржаковський про свій релігійний бестселер "Що таке Православ'я?". У Франції він вийшов 2013 року. Gazeta.ua поспілкувалась з автором під час презентації видавництвом "Дух і Літера" російського перекладу.

 

Автор: Олексій Гордєєв

Антуан Аржаковський, 51 рік - французький історик, філософ та богослов. Закінчив історичний факультет Сорбонни й паризьку Вищу школу соціальних наук. У 1990-ті очолював Французький університетський коледж при Московському держуніверситеті ім. Михайла Ломоносова. Був аташе з культури та освіти Посольства Франції в Україні, співдиректором Французького культурного центру. 2004-го заснував при Українському католицькому університеті Інститут екуменічних студій, посаду його директора займав до 2011 року. Відтоді – директор із наукових досліджень Коледжу Бернардинів у Парижі. У січні 2014-го виступив зі статтею, в якій розкритикував Російську православну церкву через засудження нею Євромайдану. В грудні торік разом із 11-ма іншими активістами долучився до відкритого листа з вимогою відкликати ліцензію в телеканалу RT France через «сіяння роздору та послаблення демократії». 2015-го вийшла книга "Розбрат України з Росією: стратегія виходу з піке". Автор загалом 9 книжок про православ’я, взаємини України з РФ, екуменічний рух - за співпрацю та взаєморозуміння між християнами різних конфесій

Наскільки концепція "русского мира" логічна для Вселенського православ'я, і як ви до неї ставитесь?

- Людина з серйозним історичним підходом усвідомлює, що визначення православ'я через "русский мир" - це чиста ідеологія "Москва – третій Рим". Ця ідеологія спричинила багато трагедій: як писав Микола Бердяєв, внаслідок "Третього Риму" виник 3-й Інтернаціонал.

Трагедія у тому, що ми не побачили покаяння з боку Російської православної церкви за ідеологію "Москва – третій Рим". Тому біда повертається

Трагедія у тому, що ми не побачили покаяння з боку Російської православної церкви за цю ідеологію. Тому біда повертається: згадане псевдобогослов'я породжує війну та є джерелом невизнання української нації як однієї з наступниць Київської Русі. Іде мішанина пам'яті та історії, ніби існує одна-єдина лінія від Києва до Москви. Це нісенітниця, і вона була характерна для Франції. Німці та французи тисячоліттями боролись одне з одним, бо прагнули бути єдиними нащадками Карла Великого. Це і спричинило дві світові війни. Через брехливе богослов'я та ідеології мають місце війни.

Німці та французи тисячоліттями боролись одне з одним, бо прагнули бути єдиними нащадками Карла Великого. Це спричинило дві світові війни

Тобто світове православ'я може спокійно обійтись без "русского мира"?

- Звісно! Це геть не притаманно справжньому православ'ю.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Автокефалія для України стане кінцем Московської неоімперії

 

Яка роль РПЦ у війні на Донбасі?

- Єдине, що я знаю, це те, що патріарх Кирило не засуджував анексію Криму й цю війну. Мені це незрозуміло. На моє переконання, роль патріарха полягає у засудженні правителів, що порушують міжнародне право. На жаль, це не про Кирила, і він несе відповідальність за трагедії та смерті людей на Донбасі.

Як має діяти митрополит УПЦ МП Онуфрій у ситуації, коли майже усі священики Луганської та особливо Кримської єпархій взялися обслуговувати окупаційний режим?

- Церква – це реальність, ширша за націю. Вона повинна використовувати факт того, що є різні нації, і встановити мир. Втім, як це зробити? Не ховатись і не казати: "Політика - не наша справа". А навпаки, сприяти діалогові між сторонами, що ворогують. Не уникати політики - щоби створити умови для примирення.

Церква – це реальність, ширша за націю. Вона повинна сприяти діалогові між сторонами, що ворогують

У Запоріжжі на початку січня священик Московського патріархату відмовився відспівувати загиблу дитину, бо хлопчика охрестила церква Київського. Що говорить ця ситуація про українське православ'я?

- Це говорить про необхідність реформи православ'я. Це трагедія, коли немає обопільного визнання хрещення.

Для мене велика радість, що, приміром, представники Греко-католицької церкви сприймають хрещення, виконане в будь-якій православній церкві - УПЦ Київського патріархату у тому числі. І навпаки, УПЦ КП визнає греко-католицьке хрещення. Це і є саме автентично православне розуміння таїнства.

А те, що сталося у Запоріжжі – справжній скандал. Украй необхідно, щоби представники УПЦ Московського патріархату відійшли від цього сухого канонізму.

Канони нічого не значать, якщо немає духу любові.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Парафіян Московського патріархату в Україні поменшало вдвічі - опитування

 

Яка репутація УПЦ МП у країнах Заходу?

- Українська православна церква Московського патріархату мало відома, оскільки люди плутають її та РПЦ. Бо вона не автокефальна і не має обличчя. Це аж ніяк не допомагає встановленню миру між Росією та Україною. Якщо б була єдина помісна церква, яка об'єднувала би різні гілки українського православ'я, тоді було би простіше усвідомити існування української держави, здатної дружити і з Москвою, і з Константинополем, і з Римом.

Якщо б була єдина помісна церква, яка об'єднувала би різні гілки українського православ'я, тоді було би простіше усвідомити існування української держави

Це, до речі, був проект Петра Могили, і на Заході його досі пам'ятають. А-от Онуфрія взагалі мало хто знає.

Синод Вселенського патріархату прийняв до розгляду звернення про надання українській православній церкві статусу помісної. З таким проханням до Вселенського патріарха Варфоломія І звернулися президент України і Верховна Рада.

Петро Порошенко вважає, що це рішення можуть ухвалити до 1030-річчя хрещення Русі - до 28 липня цього року. 9 квітня він зустрічався з Варфоломієм І під час візиту в Туреччину.

 

Джерело: Gazeta.ua